Továrna byla postavena v letech 1798 – 1800 a původně sloužila jako tiskárna jemné tkaniny - kartounu. V roce 1825 ji zakoupil podnikatel Josef Herzig. O dva roky později Herzig získal i za továrnou ležící brusírnu skla. Na tomto místě nechal v roce 1828 postavit budovu přádelny bavlny, strojírnu, bělidlo, barevnu a úpravnu. Tkaní lnu se tak v místní oblasti změnilo na tkaní bavlněných látek a bavlna se díky tomu stala snadno dostupným materiálem. V roce 1837 do továrny vstoupili Herzigovi synové a společnost byla přejmenována na Josef Herzig & Söhne.
Ve 40. letech 19. století provozovala továrna celkem 5196 vřeten a zaměstnávala 113 dělníků. Pohon továrny vodní silou řeky Nisy se stal postupem času nedostačující, proto byl v roce 1842 uveden do provozu první parní stroj v kraji, který doplňovaly dvě vodní turbíny. Po roce 1855 v čele společnosti stanul Anton Herzig, tehdy již továrna provozovala mechanickou tkalcovnu o 244 stavech s roční produkcí kolem 3300 kusů bavlněných látek. V té době textilka zaměstnávala kolem 300 lidí. Součástí areálu byla i administrativní budova, sklad uhlí a kovárna. Hlavními obchodními partnery měla Herzigova továrna v Itálii, v Uhrách a Sedmihradsku. Vyváželo se především surové, bílé i barvené bavlněné zboží. Firma získala nespočet zásluh a medailí z průmyslových výstav ve Vídni, Lipsku, Mnichově, Londýně a Paříži. V roce 1859 však zbankrotoval hlavní obchodní partner společnosti – bankovní dům Arnstein & Eskeles, což vedlo firmu Josef Herzig & Söhne k velkým finančním ztrátám a posléze k prodeji továrny.
V továrně se v následujících letech vystřídalo několik dalších majitelů, až ji v roce 1880 zakoupila ve své době největší bavlnářská společnost v Rakousku-Uhersku, firma Mautner & Osterreicher v čele s průmyslníkem Isaacem Mautnerem z Náchoda. V roce 1895 měla továrna celkem 1000 stavů. Společnost přestála 1. světovou válku a ve výrobě pokračovala i po vzniku Československa. Největším akcionářem firmy tehdy byla pražská Živnobanka.
Textilka se po několika přestavbách a proměnách dochovala až do současnosti. V 50. letech však přestala sloužit textilnímu průmyslu a přešla pod národní podnik Bižuterie. Veřejnosti byla známá pod pojmem Silka.
V roce 2002 koupila areál továrny společnost G&B Beads, s.r.o. a přesunula do něj výrobu skleněných perlí a bižuterie. V roce 2020 společnost G&B Beads bezúplatně postoupila nevyužívané továrenské prostory nadačnímu fondu/občasnkému sdružení Nisa Factory za účelem vybudování centra pro současné umění, vědu a technologie.
Továrna byla postavena v letech 1798 – 1800 a původně sloužila jako tiskárna jemné tkaniny - kartounu. V roce 1825 ji zakoupil podnikatel Josef Herzig. O dva roky později Herzig získal i za továrnou ležící brusírnu skla. Na tomto místě nechal v roce 1828 postavit budovu přádelny bavlny, strojírnu, bělidlo, barevnu a úpravnu. Tkaní lnu se tak v místní oblasti změnilo na tkaní bavlněných látek a bavlna se díky tomu stala snadno dostupným materiálem. V roce 1837 do továrny vstoupili Herzigovi synové a společnost byla přejmenována na Josef Herzig & Söhne.
Ve 40. letech 19. století provozovala továrna celkem 5196 vřeten a zaměstnávala 113 dělníků. Pohon továrny vodní silou řeky Nisy se stal postupem času nedostačující, proto byl v roce 1842 uveden do provozu první parní stroj v kraji, který doplňovaly dvě vodní turbíny. Po roce 1855 v čele společnosti stanul Anton Herzig, tehdy již továrna provozovala mechanickou tkalcovnu o 244 stavech s roční produkcí kolem 3300 kusů bavlněných látek. V té době textilka zaměstnávala kolem 300 lidí. Součástí areálu byla i administrativní budova, sklad uhlí a kovárna. Hlavními obchodními partnery měla Herzigova továrna v Itálii, v Uhrách a Sedmihradsku. Vyváželo se především surové, bílé i barvené bavlněné zboží. Firma získala nespočet zásluh a medailí z průmyslových výstav ve Vídni, Lipsku, Mnichově, Londýně a Paříži. V roce 1859 však zbankrotoval hlavní obchodní partner společnosti – bankovní dům Arnstein & Eskeles, což vedlo firmu Josef Herzig & Söhne k velkým finančním ztrátám a posléze k prodeji továrny.
V továrně se v následujících letech vystřídalo několik dalších majitelů, až ji v roce 1880 zakoupila ve své době největší bavlnářská společnost v Rakousku-Uhersku, firma Mautner & Osterreicher v čele s průmyslníkem Isaacem Mautnerem z Náchoda. V roce 1895 měla továrna celkem 1000 stavů. Společnost přestála 1. světovou válku a ve výrobě pokračovala i po vzniku Československa. Největším akcionářem firmy tehdy byla pražská Živnobanka.
Textilka se po několika přestavbách a proměnách dochovala až do současnosti. V 50. letech však přestala sloužit textilnímu průmyslu a přešla pod národní podnik Bižuterie. Veřejnosti byla známá pod pojmem Silka.
V roce 2002 koupila areál továrny společnost G&B Beads, s.r.o. a přesunula do něj výrobu skleněných perlí a bižuterie. V roce 2020 společnost G&B Beads bezúplatně postoupila nevyužívané továrenské prostory nadačnímu fondu/občasnkému sdružení Nisa Factory za účelem vybudování centra pro současné umění, vědu a technologie.
Buď kreativní s Kateřinou Hruškovou 15.6.2024
Teoretická přednáška přední znalkyně dějin bižuterie a specialistky na skleněný knoflík Mgr. et Mgr. Kateřiny Hruškové, Ph.D. na předcházející praktický workshop Skleněný knoflík.
Skleněný knoflík je jedním z fenoménů jizerskohorské bižuterie. S dvěma či čtyřmi dírkami, v kombinaci s kovem, v různých barevných variantách reagoval velmi rychle na módní trendy i společenskou poptávku.
Projekt se uskutečňuje za finanční podpory Evropské unie z prostředků Národního plánu obnovy.
Buď kreativní s Ivonou Šuchmannovou 15.6. 2024
Tvůrčí dílna seznámí se vznikem (podle tradičních technologických postupů) vinutého knoflíku u plynového kahanu, bude probíhat v rámci Víkendu v Křišťálovém údolí.
Ing, Ivona Šuchmannová, botanička, sběratelka, spisovatelka, designérka, badatelka, která Vám ukáže a vysvětlí výrobu vinutého a mačkaného knoflíku sklářského kahanu. Seznámí Vás s možnostmi práce s mačkacími kleštěmi, druhy skel a postupu výroby skleněného knoflíku
Projekt se uskutečňuje za finanční podpory Evropské unie z prostředků Národního plánu obnovy.
Buď kreativní s Monikou Immrovou 6.6. 2024
Beseda o sochařské tvorbě Moniky Immrové. Zaobírá především hmotou a světlem. Vytváří prostor. Důležité jsou pro ní rozměry, proporce, naklonění, přirozený růst a účinnost jednotlivých materiálů, a to vzhledem ke konečnému působení celku. Socha je pro Moniku Immrovou možnost
Projekt se uskutečňuje za finanční podpory Evropské unie z prostředků Národního plánu obnovy.
Buď kreativní s Karlem Sobotkou 17.5.2024
Skleněné figurky z dílny skláře Karla Sobotky jsou svým designem jedinečné, jelikož každá figurka vzniká čistou ruční prací bez použití jakýchkoliv forem. Každá skleněná figurka má své osobní kouzlo, vypovídající o vztahu a umění sklářského řemesla jeho tvůrce. Při pohledu na jeho umění foukání skla vypadá proces výroby skleněné figurky jednoduše, opak je ale pravdou. Přijďte se přesvědčit o mistrovském umění pana Sobotky.
Projekt se uskutečňuje za finanční podpory Evropské unie z prostředků Národního plánu obnovy.
Buď kreativní se Zdeňkem Lhotským 19.4 2024
Výtvarník, sklář Zdeněk Lhotský Vás seznámí se svými technologickými a uměleckými zkušenostmi. Můžete se dozvědět jak komponuje své barevné struktury uvnitř skleněné hmoty. Jak pracuje v nebarevných reliéfech inspirovaných Fresnelovou lupou a tvoří menší či větší plošné kompozice. Jak a kde vznikají jeho velkoformátové tužkové kresby a mnoho dalšího...
Projekt se uskutečňuje za finanční podpory Evropské unie z prostředků Národního plánu obnovy.
Buď kreativní se Zdeňkem Lhotským a Davidem Vávrou 5.4.2024
Beseda, kde se prolínají témata výtvarného umění, architektury, poezie, hudby a současného světa. Sklářský výtvarník, muzikant Zdeněk Lhotský a architekt, básník, herec David Vávra.
Projekt se uskutečňuje za finanční podpory Evropské unie z prostředků Národního plánu obnovy.
Buď kreativní s Kamilou Parsi 10.2.2024
Skleněný svět výtvarnice Kamily Parsi (*1977) je pestrý. Svou tvorbou zprostředkovává jedinečné setkání se sklem od miniatury skleněného špendlíku, přes autorské šperky, vánoční ozdoby, až po monumentální závěsné objekty. Při práci se sklem kombinuje téměř všechny techniky známé od počátku kahanové výroby u nás, přičemž usiluje o maximální využití jeho úžasných vlastností. Tvoří výhradně tradičními postupy bez použití strojní technologie a forem. Každý kus je neopakovatelný originál.
Projekt se uskutečňuje za finanční podpory Evropské unie z prostředků Národního plánu obnov
Buď kreativní s Annou Strnadovou 25. 11. 2023
Lektorka Anna Strnadová vysvětlí a ukáže možnosti, kreativní techniky malby do dřeva a výroba dřevoobrazů.
Anna Strnadová začínala u tance, produkuje pohybově divadelní projekty ve veřejném prostoru. Působí v uměleckých skupinách ArtproProstor a Nezdar. Ráda tvoří. Stále hledá způsoby, jak vyjádřit to, co se odehrává uvnitř její hlavy. Kresba je pro ní svátek, kdy se může uzavřít do svých myšlenek a soustředit se pouze na jedno. Na tah. Tužky, inkoustu, digitální tužky. Kreslí na papír, na dřevo a do ipadu.
Projekt se uskutečňuje za finanční podpory Evropské unie z prostředků Národního plánu obnovy
Prezentace a networking v Kreatives Sachsen 21.10. 2023
Projekt Prezentace a networking v rámci Kreatives Sachsen představí vybraných sedm aktérů kulturního a kreativního sektoru z Libereckého kraje, v rámci na prezentaci uspořádané v součinnosti s Glasmuseum Weißwasser a Kreatives Sachsen. Mentální i fyzický prostor pro vznik jednotlivých prací vybraným aktérům-profesionálům nabídlo kulturní a kreativní centrum NISA FACTORY. Smyslem projektu je podpořit mobilitu místních kreativců, propojit je s aktéry zaměřenými na obdobný kulturní a kreativní sektor a napomoci prezentovat vlastní kompetence a rozšířit vlastní dovednosti.
Buď kreativní se Zdenkou Huškovou 2. 9. 2023
Buď kreativní se Zdenou Huškovou v sobotu 2. 9. od 10:00 do 15:00 hodin.
Grafička Zdenka Hušková je známá svojí pečlivostí a trpělivostí, ale také svým nadhledem a specifickým černým humorem. Pro sobotní setkání připravila grafickou ateliérovou dílnu s možností osvojit si základní pravidla linorytu a pomocí ručního lisu vytisknout vlastní grafiku, a také pracovat s již vytištěnou grafikou a korály.
Projekt se uskutečňuje za finanční podpory Evropské unie z prostředků Národního plánu obnovy
RuhrKunstMuseen 28.8. 2023
Veřejná prezentace projektu proběhne 16. 9. v 10:00 hod
v Nisa Factory
Projekt se uskutečňuje za finanční podpory Evropské unie z prostředků Národního plánu obnovy.
Výsledky otevřené výzvy 28. 8. 2023
Na naši otevřenou výzvu reagovali Zdena Hušková - linoryt a korále, Jan Schindler - broušení skla, Petra Lorenc - netradiční práce s korálem v rámci bižuterie, Ludmila Šikolová - umělecká prezentace recyklované bižuterie, Anna Strnadová a Filip Novák - divadelní představení reflektující historii skleněného korálku. S výsledky jejich projektů se budete moci seznámit 21. 10. v Muzeu skla ve Weisswasseru.
Projekt se uskutečňuje za finanční podpory Evropské unie z prostředků Národního plánu obnovy.
RuhrKunstMuseen 1. 6. 2023
Studijní a networkingová cesta do Porůří za účelem usnadnění transformace obsahové náplně bývalého průmyslového areálu na kulturně kreativní centrum NISA FACTORY, jehož cílem je podpora sklářského a textilního umělecko-technického řemesla a navazujících uměleckých profesí, která jsou pro region charakteristické. Síťování v rámci mezinárodní spolupráce s prověřenými zahraničními galeriemi. Sdílení principů a možnosti integrování green deal včetně dlouhodobé udržitelnosti při integraci KKS
Studijní cesta proběhla v květnu 2023 díky podpoře Národního plánu obnovy v rámci programu Mobilita II Statut umělce.
Veřejné představení jejích výsledků se uskuteční v září a v říjnu, termíny budou upřesněny.
Prezentace a networking v Kreatives Sachsen 1.3.2023
Ve spolupráci se sklářským muzeem Glasmuseum Weiswasser probíhá od října 2022 intenzivní jednání o prezentaci kulturního a kreativního sektoru napojeného na sklářské umění a průmysl severních Čech.
Projekt se uskutečňuje za finanční podpory Evropské unie z prostředků Národního plánu obnovy